Наши конференции

В данной секции Вы можете ознакомиться с материалами наших конференций

VII МНПК "АЛЬЯНС НАУК: ученый - ученому"

IV МНПК "КАЧЕСТВО ЭКОНОМИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ: глобальные и локальные аспекты"

IV МНПК "Проблемы и пути совершенствования экономического механизма предпринимательской деятельности"

I МНПК «Финансовый механизм решения глобальных проблем: предотвращение экономических кризисов»

VII НПК "Спецпроект: анализ научных исследований"

III МНПК молодых ученых и студентов "Стратегия экономического развития стран в условиях глобализации"(17-18 февраля 2012г.)

Региональный научный семинар "Бизнес-планы проектов инвестиционного развития Днепропетровщины в ходе подготовки Евро-2012" (17 апреля 2012г.)

II Всеукраинская НПК "Актуальные проблемы преподавания иностранных языков для профессионального общения" (6-7 апреля 2012г.)

МС НПК "Инновационное развитие государства: проблемы и перспективы глазам молодых ученых" (5-6 апреля 2012г.)

I Международная научно-практическая Интернет-конференция «Актуальные вопросы повышения конкурентоспособности государства, бизнеса и образования в современных экономических условиях»(Полтава, 14?15 февраля 2013г.)

I Международная научно-практическая конференция «Лингвокогнитология и языковые структуры» (Днепропетровск, 14-15 февраля 2013г.)

Региональная научно-методическая конференция для студентов, аспирантов, молодых учёных «Язык и мир: современные тенденции преподавания иностранных языков в высшей школе» (Днепродзержинск, 20-21 февраля 2013г.)

IV Международная научно-практическая конференция молодых ученых и студентов «Стратегия экономического развития стран в условиях глобализации» (Днепропетровск, 15-16 марта 2013г.)

VIII Международная научно-практическая Интернет-конференция «Альянс наук: ученый – ученому» (28–29 марта 2013г.)

Региональная студенческая научно-практическая конференция «Актуальные исследования в сфере социально-экономических, технических и естественных наук и новейших технологий» (Днепропетровск, 4?5 апреля 2013г.)

V Международная научно-практическая конференция «Проблемы и пути совершенствования экономического механизма предпринимательской деятельности» (Желтые Воды, 4?5 апреля 2013г.)

Всеукраинская научно-практическая конференция «Научно-методические подходы к преподаванию управленческих дисциплин в контексте требований рынка труда» (Днепропетровск, 11-12 апреля 2013г.)

VІ Всеукраинская научно-методическая конференция «Восточные славяне: история, язык, культура, перевод» (Днепродзержинск, 17-18 апреля 2013г.)

VIII Международная научно-практическая Интернет-конференция «Спецпроект: анализ научных исследований» (30–31 мая 2013г.)

Всеукраинская научно-практическая конференция «Актуальные проблемы преподавания иностранных языков для профессионального общения» (Днепропетровск, 7–8 июня 2013г.)

V Международная научно-практическая Интернет-конференция «Качество экономического развития: глобальные и локальные аспекты» (17–18 июня 2013г.)

IX Международная научно-практическая конференция «Наука в информационном пространстве» (10–11 октября 2013г.)

Первая научно-практическая Интернет-конференция "ЯЗЫК И МЕЖКУЛЬТУРНАЯ КОММУНИКАЦИЯ" ( 10-11 декабря 2009 года)

Поляк Т.В., к.ф.н Гнатковська О.М.

Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича

КОНЦЕПТУАЛЬНІ МЕТАФОРИ КОНЦЕПТУ МАГІЯ У БРИТАНСЬКИХ ТВОРАХ ЖАНРУ ФЕНТЕЗІ

Освоєння людиною навколишнього світу відбувається в процесі діяльності – власне життєдіяльності та когнітивної діяльності, спрямованої на здобуття нової інформації про світ. Результатом пізнавальної діяльності мовної особистості є певна концептуальна картина світу (ККС), яка відбивається у відповідній національній мовній картині світу (МКС).

Міфологічна концептуальна картина світу (МККС) відзначається антропоморфічністю та децентралізацією, тобто, наявністю кількох базових міфологічних концептів, котрі належать до різних семантичних сфер та, залежно від контексту становлять фокус усього міфологічного мегафрейму. Образний характер та ситуативна віднесеність міфологічних концептів сприяє їх стабільності та культурн о- історичній наступності. Так, мі ф , що в архаїчну добу постає домінантною формою світогляду, в інші історичні епохи становить усталений ірраціональний компонент національної ККС та проявляється у різноманітних мистецьких формах. Активація національно-культурних концептів-міфологем та мотивів-сценаріїв у контексті британської культури XX століття стимулює розбудову концептуальної картини умовного св іту ( ККУС ) у творах жанру фентезі.

У британських творах жанру фентезі другої половини XX століття міфологічно орієнтований св іт будується на ірраціональних засадах , тому МАГІЯ постає головним світоорганізуючим началом, одним із природних законів уявного світу. Оскільки МАГІЯ є однією з головних д ієвих сил в МККС та ККУС, відповідний концепт вербалізується за допомогою значної кількості номінативних одиниць різного типу.

Як завідчує семантика цих номінативних одиниць, концепт МАГІЯ в системі британської МККС реалізується в контексті кількох концептуальних метафор ( KM ). Серед таких KM можна виділити наступні :

МАГIЯ - ЦЕ СИЛА : The Master-Ring, the One Ring to rule them all [ 3; 113], the river is under his power [ 3; 17 1 ], the Enemy can govern the storms... [ 3; 345], ancient power here that holds evil from the land [ 3; 400], some dreadful spirit of evil vigilance abode in them [Watchers of Cirith Ungol] [ 4; 197], the dreadful menace of the Power that waited, brooding in deep thought and sleepless malice [ 4; 236], the Power moved to strike a deadly blow [ 4; 244] – магія як сила контролює , спрямовує , сприяє або забороняє різноманітні дії та процеси ;

МАГІЯ - ЦЕ НЕБЕЗПЕКА : the Great Rings, the Rings of Power, they were perilous [ 3; 71], the Dark Power [ 3; 73], Morgul-spells [ 3; 296], tongue of the Slack Land ... foul and uncouth [ 3; 304], That accursed stone of wizardry [ 4; 57] – магія є потенційно деструктивною , залежно від намірів або навичок користувача , або ж в через власні сутнісні характеристики ;

МАГІЯ - ЦЕ ЗНАННЯ / МАГІЯ - ЦЕ ТАЄМНИЦЯ : the lore of the Elven rings [ 3; 72], designs of his wizardry [ 3; 94], If there's any magic about it's right down deep [ 3; 426] – магія постає як частина та результат когнітивних зусиль соц іуму або індивіда , дещо важко доступне , глибинне та важко зрозуміле ;

МАГІЯ - ЦЕ ОЗНАКА ОСОБИСТОСТІ : lord of wisdom [ 3; 425], [Gandalf] a servant of the secret fire, wielder of the flame of Anor [ 3; 392], their spell that knit his unseen sinews to his will [ 4; 131] - магія як опанована сила або сума знань та навичок , доступних обмеженому колу осіб , виступає характерною їх ознакою ;

МАГІЯ - ЦЕ ІНСТРУМЕНТ : there's some poison or evil at work that are beyond my power to drive out [ 3; 250], Elrond commanded it [the flood] [ 3; 271), miruvor, cordial of Imladris [magic drink] [ 3; 347], nothing will move them save his command unless we have great luck [ 3; 369], runes of power upon the door [ 3 ; 376 ], a shutting spell on the door... the counter-spell was terrible. It nearly broke me [ 3 ; 388 ], a word of Command [ 3; 388], words of power and terror to rend both heart and stone [ 4; 112], they did not move or speak with mouth looking from mind to mind [ 4; 294] – за допомогою магії індивід здатен розширити власні можливості та виконувати дії різноманітної спрямованості ;

МАГІЯ - ЦЕ ПРЕДМЕТ БАЖАННЯ : the Ring drew them [ 3; 270] – оскільки магія розширює можливості індивіда , вона стимулює д ії особистості ;

МАГІЯ - ЦЕ ВОЛОДАР : sooner or later the dark power will devour him [ring-holder] [ 3; 71], the ring had an unwholesome power that set to work on his keeper at once [ 3; 72], the Ring was trying to get back... it betrayed him .It caught poor Deagol... it had destroyed him [ 3; 81], beast spell-enslaved [ 4 ; 252 ] - магія згубно відбивається на користувачі , змушує витрачати енергію та підпорядковує його собі , має тенденцію виходити з - під контролю .

Таким чином, у міфологічній ККУС, що розгортається в текстовому просторі творів жанру фентезі, концепт МАГІЯ є інтенційно висунутим , акцентованим. Він виступає як сила та закономірність , що детермінує св ітовий порядок , а також виявляється силою , притаманною певним особистостям , або сум ою сукупного знання соціуму , мудрістю "духу нації". Подібне гіпертрофоване виділення концепту МАГІЯ в ККУС св ідчить про явний семантичний (категоріальний) зсув у системі британської ККС.

Бібліографія:

1. Колесник О.С. Мовні засоби відображення міфологічної картини світу: лінгвокогнітивний аспект (на матеріалі давньоанглійського епосу та сучасних британських художніх творів жанру фентезі). Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Київ. нац. лінгв. ун-т. – К., 2003. – 20 с.

2. Колесник О.С. Концептуальна метафора як засіб структурації міфологічно орієнтованої картини світу // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. статей. – К . : Видавничий центр КНЛУ. – 2002. – Вип . 8. – С . 146-150.

3. Tolkien J.R.R. The Fellowship of the Ring . – NY, Ballantine Books, 2000. – 479 p.

4. Tolkien J.R.R. The Return of the King . – NY, Ballantine Books, 2000. – 455 p.